Ofte stilte spørsmål

Utleieprosessen

Vi vil veldig gjerne invitere deg til visning! Dersom du er interessert i å leie en leilighet som er avertert her kan du ta kontakt gjennom linken i annonsen eller kontaktskjemaet her på nettsiden vår. Når du tar kontakt ønsker vi at du inkluderer navn, alder og yrke, samt ønsket startdato og lengde på leieforholdet i meldingen din.

Vi ønsker at du kan vise til referanser fra tidligere leieforhold som kan hjelpe oss å slå fast at du er en godt kvalifisert leietaker. Dette er viktig for å sikre både deg, dine naboer, og oss et godt leieforhold.

Utleieprosessen er enkel og vi fikser det meste for deg! Etter visning vil vi foreta en standard kredittsjekk, og dersom du blir tilbudt leiligheten har vi et kontraktsmøte der vi gjennomgår og signerer leiekontrakten med deg.

Vi tilbyr flere alternativer!
Du kan enten innbetale et depositum – normalt samme beløp som tre måneders husleie – som frigis tilbake til deg etter leieforholdets slutt. Når kontrakten er signert, åpner vi en depositumskonto i ditt navn i DNB Bank ASA og depositumet er låst på denne kontoen til du flytter ut.
Vi kan alternativt tilby deg en leiegaranti fra Söderberg & Partners. Denne koster 12% av depositumsbeløpet og er ikke refunderbar. Vi aksepterer dessverre ikke NAV-garanti.

Du kan se hvordan våre standard leiekontrakter ser ut her.

Vi avtaler en overtakelsesdato som passer for deg og så snart depositum og første husleie er innbetalt kan leiligheten overtas. Ved overtakelse viser vi deg leiligheten og eiendommen og gir deg info om bruk av vaskeri, brannvarsling og avfallsrom. Strømabonnementet overføres til deg og du får utlevert nøkler.

Etter dette er leiligheten klar for innflytting!

Innflytting

Ja, du må tegne innboforsikring innen 10 dager etter innflytting.

Nei, vi tillater dessverre ikke å ha husdyr i våre leiligheter.

Ved overtagelse av leiligheten tar vi med et ferdig utfylt strømskjema fra Fjordkraft som du kan signere.

Vi sender dette inn, og Fjordkraft vil da foreta en kredittsjekk av deg. Overtagelsen av strømabonnementet går helt automatisk og du vil få tilsendt faktura i posten etter første termin.

Internett er inkludert i husleiefakturaen din og er levert av Canal Digital på Røa og Telia i alle våre andre eiendommer. På Røa vil utstyret stå i leiligheten når du flytter inn, mens Telia-kunder kan hente utstyr helt gratis hos en forhandler (finn oversikt her). Utstyret er enkelt og brukervennlig å installere.

Pakkene vi tilbyr våre kunder vil passe de fleste husstander, men kan enkelt oppgraderes med høyere hastighet dersom det er ønskelig.

For endringer eller problemer med internett må du ta kontakt direkte med din leverandør: Telia eller Canal Digital. Klikk på din leverandør for å finne kontaktinformasjon.

Hvis du ikke vet hvem som leverer internett hos deg kan du finne det i kontrakten din, eller ta kontakt med oss.

Første strømfaktura vil vanligvis komme 4-6 uker etter overtakelse. Gi beskjed til oss dersom det tar lengre tid enn forventet. Etter at vi har registrert bestillingen din hos Fjordkraft må du kontakte dem direkte om det skulle være noe. Kontaktinformasjon finnes på deres nettsider.

Bruk av eiendommen

De fleste av våre eiendommer har vaskeri, og mange har vaskerom med online booking av både vaskemaskin og tørketrommel der du bruker nøkkelbrikken din til å åpne rommet. Du kan finne informasjon om vaskerommet i din gård ved å finne den i denne oversikten*. Der vil du kunne lese om hvordan vaskerommet fungerer der du bor.

*Oversikten blir oppdatert løpende. Hvis du ikke finner informasjon om din bygård, ta kontakt med oss.

I avfallsrommet kan du kaste papp og papir i egne kontainere, og avfallsposer som mat-, plast- eller restavfall i de andre containerne. Grønne og blå poser til mat- og plastavfall får du gratis hos dagligvarebutikker. Merk at svarte søppelsekker ikke lenger er lov å kaste i disse containerne.

Du kan dessverre ikke sette fra deg store gjenstander eller møbler i avfallsrommet, på gaten, eller inne i eiendommen, da dette kan være brannfarlig. Hvis store gjenstander settes i noen av disse områdene må du betale for at dette blir fjernet. For å unngå dette kan du finne returpunkter for slike gjenstander på Oslo Kommunes nettsider. Der kan du også finne kart over returpunkter for metall og glass-emballasje – det er slike returpunkter i kort gangavstand fra alle våre eiendommer.

I åpningstidene våre (09.00-16.00 mandag-fredag) kan vi hjelpe deg med å erstatte dem, ring oss på 23 27 40 20. Dersom du mister nøklene dine utenfor Dypro sine åpningstider må du kontakte låsesmed.

Det er viktig at vi blir informert med en gang om nøkler på avveie slik at vi kan avprogrammere nøkkelbrikken din og gi deg en ny så fort som mulig.

Den vanligste årsaken til strømbrudd er sikringsfeil, og det er heldigvis enkelt å fikse ved å finne sikringsskapet ditt og skru på igjen sikringer som har gått.

Dersom det ikke er sikringsfeil, anbefaler vi at du tar kontakt med Fjordkraft eller sjekker Elvia sitt strømbruddskart.

Eiendommene våre har et brannvarslingsystem som opereres med panelet i inngangspartiet. Dersom alarmen går er det viktig at årsaken lokaliseres. Hvis det er brann, må du evakuere bygget og ringe 110.

Ved falsk alarm åpner du døren til panelet og trykker på den røde knappen markert AVSTILL ALARM. Deretter må du trykke på den grå knappen markert INTERN SUMMER for å skru av lyden, og tilbakestille sentralen ved å holde inne den grønne knappen markert TILBAKESTILL i tre sekunder.

Du kan finne detaljert bruksanvisning til brannvarslingen her.

Vi ønsker i utgangspunktet ikke at du maler eller monterer store ting på vegger eller i taket, men dette kan være mulig å gjøre avhengig av leilighetens standard og oppussingshistorie.

Det er bare å ta kontakt med oss, så vurderer vi endringene du vil foreta.

Vi har garasjeplasser for utleie i de fleste gårdene vi eier.

Sjekk først denne oversikten for å se om det er parkeringsplasser tilgjengelig for leie i eiendommen du bor i. Hvis det er det, kan du kontakte oss for å høre om vi har ledige plasser.

Vedlikehold

Skadedyr er et alvorlig og mer og mer vanlig problem i norske hjem. Det er viktig at du tar direkte kontakt med oss med en gang dersom du fatter mistanke om skadedyr. Derfra kan vi ta kontakt med nødvendige skadedyrtjenester som kan identifisere og ta hånd om situasjonen.

Hvis du har integrerte hvitevarer, vil vi reparere eller erstatte dem. Frittstående hvitevarer er det leietakers ansvar å erstatte eller få reparert.

Dersom du har et problem som ikke lar seg vente til neste virkedag, kan du ringe oss på 23 27 40 20.

Etter stengetid (16.00) vil vårt telefonnummer fungere som en linje til vaktmester som har ringevakt.

Utflytting

Å si opp leieforholdet ditt er så enkelt som å sende oss en e-post, ringe oss, eller ta kontakt via skjemaet her på nettsiden.

Vi har tre måneders oppsigelsestid, så husk å si ifra innen tre måneder før du ønsker å flytte ut.

Hvis du bor på Røa, er det bare å la utstyret fra Canal Digital stå igjen i leiligheten når du flytter ut. Telia-kunder leverer utstyret sitt tilbake til forhandler, enten der du hentet utstyret eller hos en annen forhandler av samme leverandør.

Du kan enkelt levere møbler og store gjenstander til Oslo Kommunes gjenbruksstasjoner (oversikt her), eller kolleksjonspunkter for bruktbutikker som f.eks. Fretex (kart her).

Du kan dessverre ikke sette dem i avfallsrommet, på gaten, eller inne i eiendommen, da dette kan være brannfarlig.

Ja, leiligheten må vaskes ut av før den leveres tilbake til oss. Vi anbefaler at du bruker et vaskebyrå til å utføre dette.

Vi forstår veldig godt at det er forskjell på skade og slitasje! Dersom leiligheten din viser slitasje forventet av lengden på ditt leieforhold, så får du hele depositumet ditt tilbake.

Hvis noe er blitt skadet vil vi vurdere om skaden er utover normal slitasje. Du kan da risikere å få kostnaden på reparasjon trukket fra depositumet før det blir frigitt til deg.

Ved utflytting ordner vi overtakelse av strømabonnementet til ny leietaker. Det eneste du trenger å gjøre er å gi oss din nye adresse.

Etter at du flytter ut vil Fjordkraft sende deg en avsluttende strømfaktura som dekker perioden fra siste faktura og til overtakelsesdato, som betales av deg.

Etter utflytting og tilbakelevering av nøkler tar det vanligvis 3-4 virkedager å få depositumet frigitt, sett at det ikke ligger krav i beløpet. Vi ønsker deg lykke til i videre boforhold 🙂

Load More

Har du spørsmål?

​Vi har rask responstid og er alltid ​tilgjengelig for å svare på dine spørsmål.

Send oss en henvendelse via skjemaet, eller ring oss på telefon
23 27 40 20